Omgaan met chronische pijn

Wat is chronische pijn?

Chronische pijn wordt onterecht vaak gezien als pijn die nooit meer weggaat. De juiste definitie is pijn die al langer dan 12 weken aanhoudt.

Pijn is een waarschuwingssignaal van ons lichaam. normaal verdwijnt pijn als lichamelijke schade is genezen. Als pijn chronisch is, blijft pijn bestaan terwijl er geen schade meer is. Of de pijn is niet representatief voor resterende schade. Het probleem bij chronische pijn is in veel gevallen geen lichamelijke schade, maar het pijnsysteem zelf dat niet goed meer functioneert.

Wetenschappers kunnen chronische pijn nog steeds niet volledig verklaren, maar hebben ons wel een eind op weg geholpen. Uit onderzoek blijkt dat pijn ontstaat in je hersenen. Ons lichaam stuurt geen kant-en-klare pijnsignalen naar ons brein. Het stuurt alleen een signaal door over dreigende schade. De hersenen bepalen of dit signaal als pijn ervaren wordt: zonder brein geen pijn.

Het gros van de binnenkomende signalen wordt door onze hersenen meteen geblokkeerd. Dit proces gaat de hele dag door, duizenden keren per minuut. Slechts in een enkel geval verandert een bedreigend signaal in pijn.

De hersengebieden die over pijnervaring gaan, worden gezamenlijk de neuromatrix genoemd. Ze houden zich ook bezig met onze hormoonhuishouding, ons bewustzijn van ons lichaam en onze beweging. Daarnaast bepalen ze onze (on)bewuste beleving van de wereld en de manier waarop we ervaringen opslaan. Het ontstaan van chronische pijn en de wijze waarop we de wereld ervaren zijn dan ook nauw met elkaar verbonden.

Voor wie?

Ben jij gemotiveerd om je problemen zelf aan te pakken? Begrijp je dat chronische pijn een complex probleem is met meerdere lagen? Heb je voldoende doorzettingsvermogen om met je klachten aan de slag te gaan? Dan is chronische pijn coaching geschikt voor jou.

Ikzelf ben ook chronisch pijnpatiënt en zal je vanuit mijn eigen ervaringen proberen bij te staan doorheen het coach traject.

Ik leer je te reflecteren over je klachten en hun oorzaken.

Als coach kan ik je pijn niet weghalen. Ik leer je eerst de blik naar binnen te keren, zodat je ontdekt wie en wat een aandeel heeft in je pijn. Vervolgens maken we een plan om aan je lichaam en geest te werken.

Je leert je eigen pijnklacht te beïnvloeden. Dit geeft je grip op je klacht, waardoor je minder afhankelijk wordt van anderen. De coaching zal soms confronterend zijn, maar ik help je vastberaden te blijven.

Chronische pijn coaching helpt je

• Als je denkt dat je pijn niet meer vanzelf verdwijnt
  • Als je na 12 weken nog geen herstel in het vooruitzicht hebt
  • Als je vermoedt dat jouw gedachten en emoties verbonden zijn met je pijn